Skip to content

Taipei

2016/03/22

Nu är det vårlov, så vi bestämde oss för att åka en sväng till Taipei när vi ändå var i området. Det är ganska intressant att åka till ett ställe där man inte förstår ett ord, och de inte riktigt bryr sig, utan fortsätter att prata på kinesiska med en. Tack vare vår förmåga att läsa lite japanska, kunde vi klara oss sisådär bara genom att läsa i Taiwan också.

Det var roligt i Taipei, tyvärr var min vän inte där, han hade tydligen flyttat till Japan förra månaden, så jag fick inte träffa honom. Det regnade hela veckan, och jag har inget emot regn i sig, men jag hatar att ha blöta fötter.

Jag bokade ett hostel åt oss, och det såg inte alls ut som på bilden och de hade ingen värme, så i början var vi lite olyckliga. Men efter en tupplur kände vi oss lite bättre. Det låg väldigt nära en nattmarknad som vi besökte många gånger under veckan, så det gick ändå.

På nattmarknaden sålde de olika kanderade frukter, och bland dem fanns det tomater. TOMATER. Jag vet om att tomat är en frukt, men att sälja dem kanderade tillsammans med jordgubbar är väl lite väl magstarkt, kan jag tycka. Oavsett så var det en väldigt intressant smak.

Den sista kvällen började det låta som fasiken utanför fönstret och när vi kikade ut gick det en parad förbi nedanför, med trummor och rökelse. De sköt en massa raketer, och sjöng. Vi vet fortfarande inte vad de firade, men det var en trevlig överraskning.

Taiwaneser är så himla trevliga, två gånger fick vi hjälp att hitta, en gång följde han med oss hela vägen till platsen där vi skulle, bara för att se till att vi inte hamnade vilse. I tunnelbanan var det självklart att man gav upp sitt säte för äldre personer eller barnfamiljer, och de bad alltid om ursäkt om de råkade kliva på en eller stöta till en. Visserligen var vi inte alltid säkra på om de var arga på oss eller inte när de pratade med oss, men jag tyckte verkligen om Taipei. Jag skulle åka dit igen, men då lite mer planerat.

No comments yet

Kommentera

