Skip to content

Seoul

2016/01/04

Jag åkte till Seoul över nyår med en vän! Vi bodde på ett hotell mitt i Seoul och det var ganska billigt, trots en väldigt bra standard. Området vi bodde i var mer eller mindre ett marknadsdistrikt, med stora gallerior, men galleriorna var inte typiskt europeiska, utan mer som marknadsstånd in i en butik.

Första dagen gick vi omkring i ”vårt” område, och såg Namdaemun, den södra stadsporten i Seoul under Josoen-perioden.

P_20151229_133227

Namdaemun

Sedan gick vi vidare till Seoul Station, där det finns ett stoooort shoppingcenter. Efter att ha listat ut systemet i hur man köpte mat på det stället, lyckades jag få tag på en jättegod bulgogi.

P_20151229_140403

Seoul Station

 

 

 

På kvällen åkte vi till Deoksugung Palace och gick runt där i några timmar. Biljetten in kostade 1000 won, alltså cirka 6 svenska kronor. Hur fantastiskt är inte det? Man har faktiskt råd att gå på museum och andra turistattraktioner!

 

 

 

P_20151229_174506.jpg

I Deoksugung Palace-området

 

Nästa dag hann vi med ett akvariumbesök och lite shopping. Akvariumet var inget speciellt, men jag tycker om akvarium så det var roligt ändå. De hade en vattentunnel man kunde gå igenom.

Nyår spenderades tyvärr på en polisstation, då min resekamrat tappade sin telefon under kvällen. Så inga spännande bilder från den natten, förutom en förvirrad koreansk taxichaufför.

Nästa dag åkte jag ut själv till Gyeongbokgung Palace, där den koreanska kejsaren brukade bo. Under det japanska styret från 1910-talet började japanerna att förstöra palatsområdets olika byggnader, men det mesta är återuppbyggt igen. P_20160101_121158

De hade även en trädgård som jag inte gick in i, men ett orangeri (med värme!) hade de öppet för allmänheten.

Den andra åkte vi till en fiskmarknad i Seoul. Det var helt fantastiskt mycket olika fisk, och jag önskade att jag kunnat ta med mig lite hem. Det var en hel fotbollsplan med olika försäljare och det luktade fisk ända till tågstationen.

P_20160102_131254

Noryangjin fiskmarknad

De stackars fiskarna och allt annat liv låg såklart hoptryckta i väntan på döden, men det var verkligen något jag aldrig skådat förut.

Samma dag träffade vi på en Mr. Kim som bjöd oss på typisk koreansk mat. Hans barn studerade tydligen i USA allesammans, och han själv hade jobbat i Tyskland med något kärnkraftsrelaterat.

Sista dagen åkte vi upp i Seoul Tower, och det var så jäkla mycket smog att vi inte kunde se så långt, och jag kände att det var ganska tur att jag inte bodde i Seoul på heltid. Tänk att andas in all den där smutsen i lungorna hela dagen.

På det stora hela var Seoul en fantastisk stad, människorna var så himla trevliga och öppna, och om de inte kunde engelska så pratade de gärna på koreanska med en. Dessutom var det billigt, och maten var så gudomligt god! Jag kommer att åka tillbaka en dag!

 

 

No comments yet

Kommentera

