Skip to content

Julafton

2015/12/24

Julafton spenderades med tre litauer och en japan. En av mina bästa vänner här är litauiska, och jag blev inbjuden till att spendera julafton med dem.

Det var en ovanlig dag, vi åt sushi, traditionella litauiska rätter och lekar. Tydligen så ska man kasta en sko bakom ryggen för att se om man får ett 1932393_10206698975731104_4261294860648698703_nbra nytt år eller inte, och enligt mitt skokast kommer jag få ett bra år. Dessutom ska man göra en ”lek” med ett ljus. Man sätter ett värmeljus i vatten, och det som släcks först är den som gifter sig sist. Sedan häller man ut stearinet i vattnet för att försöka spå sin framtid i formen stearinet bildar. Jag såg inget särskilt i mitt  …

P_20151224_222212

Efter middagen gick vi till en illumination i Roppongi. En stor yta av blinkade ljus, de hade en ljusshow, och hela träden längs gatan var klädda i ljus.

Det var med andra ord en ovanlig julafton!

No comments yet

Kommentera

