Skip to content

Helgen

2015/09/20
1442565753187

Vårt uppträdande utanför universitetsbyggnaden

Jag har gått omkring i en yankii-kostym, som är en lång skoluniform, som en del av min initiation i korridoren. Yankii är en term som beskriver ”delinquents” (”ungdomsbrottsling”) i Japan. Och en lång skoluniform var ett tecken på att man var en ”brottsling”. Ordet yankii är inspirerat av de amerikanska soldaterna, så därför har många manliga yankiis hawaiiskjortor och stort hår (tänk Elvis). I vilket fall, jag var tvungen att gå klädd i kostymen till varje klass i två veckor. Kostymen i sig var väl egentligen helt okej, problemet för min del var framförallt att den var lite för liten för att vara bekväm.

I fredags fick vi äntligen uppträda på Bakayama utanför huvudbyggnaden. Vi hade övat på en dans i två veckor ungefär.

Sedan på kvällen gick jag på en big band jazz-konsert, och det var helt fantastiskt. Jag vill också kunna spela musik som de gör. De spelade bland annat Walk on the Wild Side Suite, och det fick mig att inse att jag nog gillar big band ganska mycket.

På lördagar har jag tenniscirkeln, och det är en ganska lång träning, från 14-17. På kvällen hade vi välkomstfest, och vi gick till en pub/matställe i närheten. Det var mycket trevligt och gott. I Japan är det tydligen tradition att bjuda nya medlemmar på fest, de gamla medlemmarna har ett slags ansvar för sina nykomlingar.

Torsk

Torsk

Kall soba

Kall soba

Och till sist, idag, söndag, gick jag vilse. Jag var ute och handlade lite smågrejer, och var på väg hem. Saken är den att det är väldigt enkelt att gå till butiken jag var. Man svänger vänster vid huvudentrén, går rakt fram, svänger vänster vid McDonald, och går tills man ser butiken. Att hitta hem är med andra ord inte heller så svårt. Men jag gick och funderade över livet, och helt plötsligt kände jag inte igen mig alls och kände mig väldigt ensam och förvirrad. Det visade sig att jag hade tänkt alldeles för mycket och missat min högersväng. Jag var lite orolig ett tag och funderade på om jag hade gått knallat ut åt fel håll från butiken. Jag lyckades hitta hem iallafall.

Idag har jag också börjat budgetera mitt liv lite grann. Jag tror att det kan vara en bra idé att ha lite koll på vad jag egentligen spenderar mina pengar på, och spara till en resa.

No comments yet

Kommentera

