Skip to content

Registrering

2015/09/06

För tillfället befinner jag mig i Tokyo som utbytesstudent hos International Christian University. Hela veckan har varit en dimma med olika orienteringar hit och dit, mat, städa, diska, tvätta, träna, träffa nya människor som man genast glömmer bort namnen på.
I förrgår, fredags, var det registreringsdags och det var en väldigt speciell upplevelse. I Sverige så klickar man i en box på en hemsida och sedan klickar man på ”Registrera mig på följande kurser”. Här på ICU gör man följande:

  1. går till ett speciellt rum och använder datorn där för att välja kurser man vill registrera sig på
  2. skriver ut pappret i samma rum
  3. går till sin ”advisor” som man får prata med, och h*n säger vad h*n tycker om dina studieplaner, om du ska lägga till eller ta bort någon kurs, sedan skriver h*n under pappret
  4. man går då vidare till ett annat rum där man får lämna in det underskrivna pappret, som blippas in till hemsidan
  5. till sist ska man gå in på hemsidan och kolla att allt stämmer

Hela processen tar ungefär tre timmar, eftersom man måste köa en hel del. Och det är alla på hela universitetet som måste göra det. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det här systemet, men med tanke på att det är ett treterminssystem här, är jag inte så förtjust i det.

No comments yet

Kommentera

