Skip to content

Surströmming

2014/10/05

Vi åkte tillsammans med Yujis kompis hem till mor och far för att smaka på surströmming.

Vi tog en expressbuss i fredags till Jönköping, och där hämtade pappa oss. Bussen var jättefin och stora bekväma säten och allt.

På lördagen åkte vi en sväng till Eksjö och kollade på de gamla husen. Yujis kompis kommer från Kina, och han tyckte Småland var ett alldeles perfekt ställe, man behövde inte säga R. På lördagskvällen var det dags för surströmmingen. Jag har aldrig ätit det själv innan, men jag har ju känt lukten av det och berättat för Yuji om det. Men han trodde mig inte. När jag var i Japan och hälsade på en fantastisk familj där, ville de jag skulle lukta på natto. Och det luktade ju inte gott, men om man har surströmming som referensram så luktade det ingenting. I vilket fall, Yuji höll på att svimma när lukten slog mot honom och sprang upp på rummet, medan hans vän modigt stod kvar. Jag tyckte det var okej, och det tyckte Yuji också till slut. Mormor fick visa oss alla hur man fick i ordning fisken. Det var okej, när man vant sig vid lukten, haha.

På söndagen bar det hemåt igen, tåg från Nässjö till Göteborg. Det var fullt på tåget, men det var åtminstone någorlunda lugnt den här gången.

Bra helg!

No comments yet

Kommentera

