Skip to content

Om abort

2014/02/15

Just nu sitter jag i lägenheten i Göteborg och äter kladdkaka till frukost. Det får man göra ibland. Jag brukar sitta framför datorn när jag äter frukost, för jag har ingen morgontidning, så det blir internettidningarna istället.

Idag kom det upp ett inlägg om barnmorskor och om de kan neka till att utföra abort eller ej. Nej, tyckte jag, men jag kunde inte sätta fingret på varför egentligen. Abort är en rättighet, det är en kvinnlig rättighet, och om det blir förbjudet(nu är det kanske långt kvar tills dess, men i vissa amerikanska delstater försvinner aborträttigheter pö om pö) kommer det att hända i en källare någonstans.
Men jag har aldrig riktigt kunnat sätta fingret på varför jag tycker att kvinnans liv är viktigare än cellklumpen som kan utvecklas till ett barns är. Och sen läste jag det här.
Det börjar med citatet ”‘My body, my choice’ only makes sense when someone else’s life isn’t at stake”. Och personen som svarar på påståendet sätter ord på det som har gnagt i mitt huvud en lång tid. Om du har en släkting som håller på att dö, och det enda som kan rädda hens liv är ditt blod, kan INGEN tvinga dig att ge bort det. Det är inte olagligt att säga, nej, jag vill inte ge mitt blod till dig och även om du dör om jag inte gör så.
Inte ens om jag dör, kan någon ta mina organ, och göra nytta av dem. Och denne person, som svarade på citatet ovanför, avslutar med: ”You’re asking people who can become pregnant to accept less bodily autonomy than we grant to dead bodies”.

Det är värt att tänka på.
Jag dör. Ingen får röra mina organ, trots att hjärtsjuke Karlsson väntat på ett hjärta i över ett år.
Svensson dör därborta, jag har blod som hen behöver för att överleva. Men jag har ingen skyldighet att ge honom det.
Jag har en cellklump i magen. Helt plötsligt är det mord att ta bort det, och en hel världs bekymmer.
Lite vrickat, eller?

No comments yet

Kommentera

