Skip to content

Musikhjälpen 2013

2013/12/11

Sverige. Ett sådant fantastiskt land. Vi har bra sjukvård, tandvård, polisen är fin, skolan får alla gå till och alla får rösta, oavsett vad man tjänar. Är du arbetslös har du möjlighet till ersättning, tjänar du väldigt lite kan du få pengar från Försäkringskassan. Vi har ett socialt skyddsnät.

Framförallt är det skönt att vara tjej i Sverige. Eller ibland. Kanske framförallt när det kommer till barnafödande. Jag kanske blir hemskickad dagen efter, men jag lär överleva. Jag behöver inte oroa mig för att min barnmorska inte tvättat händerna, eller för att jag ska bajsa på mig för att något sprack där nere (det händer även i Sverige att kvinnor spricker i underlivet när de föder, visste ni det?). Dessutom  behöver jag knappast ens oroa mig för jag inte kommer att föda på ett sjukhus. Ännu mindre över att det inte finns en barnmorska eller annan person i närheten som vet hur man tar hand om en födande kvinna.

Det är därför jag tycker det är viktigt att skänka pengar till Musikhjälpen i år. Man vet inte vad pengarna används till, säger en del. De kommer inte ens fram, säger andra. Varför ska jag bry om mig barn i andra länder? Hade det varit Barncancerfonden hade jag skänkt, säger nästa. (Fast det gör de ju aldrig ändå.) Allt detta är i och för sig sant. Vi kan bara lita på att Radiohjälpen har koll på vart pengarna går. Och vi är inte alla läkare, så att vi kan åka ner och hjälpa till på plats. Utan vi borde göra det vi kan, och just nu är det väl kanske enklast att helt enkelt skänka en slant. För i nästa liv kanske det är du som ligger där, helt ensam, med en unge som ska klämmas ut.

No comments yet

Kommentera

