Skip to content

Lägenhetssökande i Göteborgsträsket

2013/10/13

Nu vet jag inte allt för mycket om bostadspolitik i Sverige, men jag vet hur det är att söka lägenheter. Jag har sökt över 400 lägenheter sedan juli. Inte fått ett erbjudande på en enda.

För varje lägenhet jag sökt, har det varit över 1000 andra (500, om det inte varit så många) sökt samma lägenhet. Och alla har fler köpoäng än vad jag har. (Jag har för övrigt läst att man ska ställa sig i kö när man är 11 år, så att man kan få en lägenhet lagom till att man börjar universitetet, och inte fem år efter att man avslutat sina studier…)

Jag söker framförallt lägenheter på boplats.se, men även andra bostadsbolag runt omkring Göteborg. I Mölndal, Nol, Alingsås. Jag får fortfarande inget erbjudande.

Om det finns en liten övrigt-ruta, skriver jag i den att jag är student med fullt studiemedel, ska jobba extra och att min pojkvän har en relativt bra lön, och vi har en borgensman (med andra ord: vi kan betala hyran). Men inte ett enda erbjudande. (Kanske det blir enklare när Yuji har fått sitt svenska personnummer?)

 

Så jag kollar runt på blocket. Kanske någon har en lägenhet att hyra ut under en längre tid. Där finns det en lägenhet för 8000kr/mån och man kan hyra den sex månader (MED GODA MÖJLIGHETER TILL FÖRLÄNGNING!!!). Men hyran för den lägenheten är verkligen inte 8000 kr/mån (kanske mer åt 5000) och det betalar jag inte för en tvåa, även om den är nyrenoverad. Ibland kan man även hitta en skrutten etta för den fantastiska hyran 7000 kr/mån (vilket skämt).

 

Okej. Andra möjligheter för att få en lägenhet i Göteborg innan januari, då universitetet börjar. Ja, just det. Vi kan ju köpa en. . . Men det går knappast, med tanke på att vi inte anses ha tillräcklig inkomst för att ta ett lån! Och vem vill ta ett lån för en lägenhet när det är 21 år?!

 

Häromveckan läste jag i tidningen om två systrar vars mamma dött. De bodde i en hyreslägenhet, och hade fått beskedet att de inte fick bo kvar. De tjänade inte tillräckligt med pengar (men det gjorde de, bara inte tre gånger årshyran, antagligen), MEN de kunde få köpa lägenheten om de ville. Okej… för de har ju råd att ta ett lån …?

 

SITUATIONEN ÄR OHÅLLBAR! Det är 1000 personer som söker varje lägenhet. Hur kan man inte fatta att fler behövs byggas? Bara för att alla rika människor med tusenlappar i fickorna har råd att köpa en, ska alla andra tvingas göra det också. 

No comments yet

Kommentera

