Skip to content

Japan, åh västerlänningar

2013/09/24

Jag blir alltid lite förvånad över utlänningar som kommer till Japan, och sedan beklagar sig över saker och ting. Framförallt att alla stirrar och matkulturen, och att ingen pratar engelska.

Vi börjar med att alla stirrar. Såklart att alla stirrar. Du ser ju annorlunda ut. Stor näsa, blåa ögon, ljust hår, kanske till och med lång? Du är exotisk. De tycker att du är fin. Eller så ser du helt enkelt konstig ut. Klarar du inte av att folk stirrar, åk inte till Japan.

Och sedan till maten. Jag hittade en alldeles utmärkt artikel om hur västerlänningar tycker att Japan saknar en massa saker. Vilket den västerländska och tråkiga delen av mig kan hålla med om. MEN, om man tittar runt hörnet och köper en kokbok, kommer man att inse att Japan har så mycket mer att erbjuda än den tråkiga västerländska matkulturen. Det är sallad till frukost, stekt ris till lunch, och märkligt tillagade auberginer på kvällen, tillsammans med den alldeles fantastiskt goda fisken. Orkar man inte laga frukost kan man gå till ett kafé och köpa ett mo-ningu för 500 yen.
Jag kan inte förneka att jag själv inte har sagt: ”åh, jag saknar (svensk mat)”, men när man tänker efter, hur dumt är inte det? Japan är ett fantastiskt matland, bara man vågar smaka.

Och till sist: engelskan.
Jag har hört så många beklaga sig över att ingen kan engelska i det här landet. Vilket inte är så konstigt, de börjar när de är runt 10 år gamla, det finns knappt några engelska TV-program, och utlänningar finns det ju, men inte så överdrivet många. Och varför måste de kunna engelska? Västerlänningar verkra tycka att man är dum om man inte kan engelska. Och jag kan säga att japaner tycker nog likadant, när du försöker säga att du inte vill ha en plastpåse på knagglig japanska.
Engelska och japanska är tvärtomspråk. Till exempel: Jag är Mikaela. I am Mikaela. Mikaela desu. Att lära sig alfabetet är lätt kan man tro, men b och d ser ganska lika ut. Engelska är relativt lätt för de vars modersmål är besläktat med det, men för en japan är det som om en svensk skulle lära sig japanska. SKITSVÅRT.

No comments yet

Kommentera

