Skip to content

Miyamaäventyret

2013/04/28

Vi åkte ut till Miyama för att övernatta. Miyama ligger mitt ute i ingenstans, och vår resa började med att ta oss ner för Yujis förbenade backe. Sedan tog vi tåget ut till Arashiyama, för att ta ytterligare ett tåg till nästa station. Tåget vi tog från Arashiyama var gammaldags med träbänkar, det var en jättefin utsikt från tåget. På varje station det stannade vid kom det på ett japanskt ”monster” som skrämde barn och sedan tog kort med dem.

Efter tåget till Arashiyama tog vi ett tåg som skulle ta oss till ytterligare ett ställe mitt ute i ingenstans. Där träffade vi på en person i princip, och det var en sovande taxichaufför. Vi skulle ta bussen till Miyama, och det kom en buss på hela dagen. I Kyoto går man vanligtvis på därbak i bussen, och det var tanken med den här också, men busschauffören öppna bara framdörren, hälsade och frågade var vi skulle. Vi var de enda på hela bussresan. Han verkade lite tveksam till om vi verkligen visste var vi skulle… Väl där var vi lite förvirrade, men så småningom lyckades Yuji hitta till huset där vi skulle bo. Det sköttes av ett gammalt par, som bara tar emot en gästgrupp i taget, så det var bara Yuji och jag där. Vi fick fruktansvärt god mat, och jag fick äta torkad bebisbläckfisk, vilket kanske inte låter så gott, men det är det!

På morgonen fick vi skjuts av maken till en by med traditionella japanska hus, och det tackade vi och bockade vi för.  Efter att ha vandrat runt lite, upptäckte vi att pengarna började ta slut, så det blev att ransonera så vi hade råd med bussbiljetten tillbaka.

Under tiden som vi väntade på bussen som skulle ta oss till en annan liten stad, gick vi på upptäcktsfärd. Och vad vi upptäckte! En orm, salamandrar, larver, fiskar, ödlor!

Sedan blev det dags för att kliva på bussen. Och han hälsade så glatt, till min stora förvåning, frågade vart vi skulle och sedan var det att åka iväg. Den här gången fick vi byta mitt ute i ingenstans, och springa till nästa buss. Även han undrade vart vi skulle, och släppte av oss. Vi blev hungriga, så vi gick till en matbutik för att köpa en matlåda. När vi sedan var på väg tillbaka till busstationen, ser vi vår buss åka förbi. Jag hade fattat det som att bussen går om 40 minuter, när den i själva verket gick 15:40… Men det var kolugnt, eftersom att nästa buss gick om två timmar! ;)

I det stora hela, en väldigt rolig resa!