Skip to content

Sjukhusbesök

2013/02/28

Jag blir sällan sjuk, men sedan jag kommit till Japan har jag haft feber två gånger, och nu fått en släng av halsfluss. Men eftersom jag är den jag är, så tänkte jag först härda ut, men igår kväll kändes det  så illa att jag ringde till Yuji och bad honom att följa med mig till sjukhuset idag. Vilket han gjorde, konstant muttrande att jag borde äta mer grönsaker, för då skulle det här inte ha hänt … ;)

Jag har inte den japanska hälsoförsäkringen, utan en svensk som jag fått genom Gouda, men jag rekommenderar STARKT att man skaffar den japanska också, oavsett vad skolor, CSN eller språkresebolag säger till en. I alla fall om man ska stanna längre. Jag har den som sagt inte, och alla på sjukhuset tittade jättekonstigt på mig och på varandra, men det gick bra i alla fall. När Yuji beskrev mina symptom för sjuksköterskan, tittade hon förskräckt på mig och kastade en mask till mig.

Jag fick träffa en doktor, som öppnade munnen på mig, tittade två sekunder och sade sedan: Halsfluss. Skriver ut medicin till dig. Krya på dig!

Nej, men han var jättetrevlig, och jag fick medicin. Allt gick så snabbt. Det hela gick på cirkus 900 kronor, utan försäkring. Med den japanska hade varit runt 50 kronor, men då betalar man 100 kronor i månaden (har jag hört).

 

No comments yet

Kommentera

