Skip to content

Osaka akvarium

2013/02/26

I lördags åkte vi till ett av världens största akvarium, Kaiyukan i Osaka. Jag var boss, och hade kollat upp hur vi skulle ta oss dit genom Google Maps och dessutom bestämt att vi skulle träffas klockan elva framför en stor galleria här i Kyoto.

Jag ställde klockan på åtta kvällen innan, så att jag och Yuji skulle ha gott om tid att duscha och äta frukost utan att behöva stressa. Men jag vaknar klockan 9:45 på lördagsmorgonen och studsar upp ur sängen. Jag har glömt bort att ändra klockan från vardag till helg. (Men det berättade jag inte för Yuji). Så det blev två snabba duschar och en smörgås i farten. Vi hade tänkt att gå ner till stan, men det slutade med att vi fick ta bussen.

Som sagt, jag var boss för dagen och lyckades nästan, helt utan hjälp att trycka på rätt knappar för att ta oss till Osaka hamn, där akvariet ligger. Och jag lyckades nästan ta oss till rätt perrong när vi skulle byta, så det gick ganska bra.

När vi väl kom fram, bestämdes det utan bossen att det var dags för lunch, så vi gick till ett skumt ställ där en tant på japanska förklarade för oss väldigt bestämt vart vi skulle sitta.

När vi närmade oss akvariet så såg amerikanskan i vår grupp det stora parishjulet som finns i hamnen, så det bestämdes att vi skulle köpa en kombinerad biljett och spara 100 yen, cirka 10 kr, på det.

Akvariet var gigantiskt och det fanns hajar, delfiner, uttrar, sälar, pingviner, krabbor och en hel avdelning för bara maneter. Jag tycker verkligen om det stället. Biljetten var lite dyr, men det var värt det. De hade platser man kunde sitt ner på och bara titta på fiskarna. Det var mysigt.

Akvariet gick vi på några timmar och sedan tog vi vår andra biljett och gick över till parishjulet. Det var 112 meter högt och vi hade förberett oss på att det skulle vara svinkallt, men det var riktigt gött där inne, trots att mina vänner tyckte att det var väldigt passande att prata om huruvida vi skulle dö eller inte om vi föll från det.

I det stora hela, en lyckad dag!

No comments yet

Kommentera

