Skip to content

Nyår i Japan

2013/01/03

Nyår spenderades med min vän Wakana och hennes underbara familj. Jag fick hjälpa till med att göra お節 (osechi), som är den typiska maten japaner äter under nyår. Maten lagas den 31 december, och sedan äter man det under de tre första dagarna av det nya året. Det var väldigt gott, och intressant att se hur de gjorde det.

Wakanas farbror fick reda på att jag tycker om ramen, så vi åkte iväg och åt innan det var dags att åka hem till Wakanas hus igen och göra oss i ordning för ”countdown” inför det nya året.

Vi tittade på ett sångprogram, där de röda och de vita tävlar mot varandra och folk får ringa och rösta på de som är bäst. Det var den 63:e gången eller så, om jag minns rätt. Det var underhållande i varje fall.

Runt tiotiden började vi röra oss mot ett tempel. Det var knökafullt, och efter att ha räknat ner tillsammans gick vi fram och önskade oss något inför det nya året. Efter det gick vi runt lite, köpte lite mat och sen bar det av hemåt.

När vi vaknade upp dagen efter gick vi till Wakanas farföräldrars hus och åt osechi som vi lagat dagen innan. Jag fick tre små kuvert med pengar i av hennes farfar, pappa och farbror. Det är den japanska motsvarigheten till julklappar, och jag blev så glad och rörd. Egentligen är det bara barn som får det, men jag tackar och bockar allra ödmjukast.

Nyår är den japanska motsvarigheten till jul. Här samlar man familjen istället för att gå ut och festa.

Efter att ha spenderat förmiddagen med att äta, åkte vi vidare till ett köpcenter för att se om vi kunde göra ett fynd eller två. I Japan har de helt galna fynd efter nyår. De samlar varor i en påse, och sen säljer de dem för en tusenlapp. Man kan spara flera tusen kronor på det, om man har tur, för många gånger vet man inte riktigt vad det är i påsen.

 

Jag är väldigt glad för att jag fick komma och hälsa på Wakana, för hennes familj är så trevlig och mysig, och jag fick se hur det är att fira nyår i Japan på nära håll.

No comments yet

Kommentera

