Skip to content

Hembesök

2012/11/29

Nej, jag har inte uppdaterat så ofta som jag borde ha gjort.  Men det har hänt så mycket, och skolarbetet har ökat explosionsartat. :) Men det är sådant man får ta.

I söndags fick jag sova över hos min vän Wakana och hennes familj. Deras hus är jättefint och mysigt, och hennes mamma är så snäll. Och väldigt vacker! Wakana och hennes mamma visade mig runt där de bor, och vi råkade upptäcka ett japanskt bröllop! Kvinnan hade på sig en jättefin kimono, röd med blommor från olika säsonger, jättestor och tung var den! Mannen hade på sig en fin dräkt han också. Vi gick och köpte en spådom också, och den här gången blev den bra, så jag behöll den.

Sedan åkte vi vidare, och jag fick se Wakanas skola som hon gått i. Det var väldigt backigt, och vi stod högt upp, så vi hade en fin utsikt över området. Tydligen så brukar man inte kunna se så långt som vi gjorde då! Jag älskar Japans landskap, och jag hoppas jag hinner se mer av det innan jag åker hem!

Efter utflykten åkte vi och handlade till middagen! Wakanas mamma lagade en jättegod hot-pot, med kött och tofu och potatis och nudlar och grönsaker. Wakanas lillebror hjälpte mig med kanjiläxan innan maten, och påstod att han inte skrev så fint, men hans kanji såg ju ganska mycket bättre ut än mina! :)

De hade en liten valp också och det var mysigt. Jag saknar min lilla hund i Sverige, så att äntligen få träffa en hund gjorde mig glad. Hon var så söt, men lite busig, precis som en valp ska vara.

Det är svårt att prata japanska, eftersom den standardjapanska vi får lära oss i skolan skiljer sig från den som en vanlig japan pratar. Men det är roligt att försöka, och även om jag inte förstod allt de sa, så gick det bra ändå, tror jag… Jag gjorde säkert bort mig ett par gånger, men det är sådant man får räkna med. Det var väldigt mysigt, och jag är glad att jag fick komma på besök!

No comments yet

Kommentera

