Skip to content

the luckiest girl on the planet

2012/11/22

Efter att ha spenderat en månad här, inser jag att vi svenska studenter har det väldigt bra. De flesta andra studenter har jobbat länge för att kunna komma hit och de har ofta en väldigt tajt ekonomi som gör att de inte kan göra allt de vill, de kan inte äta ute varje dag eller följa med på varje utflykt.

Vi svenska studenter däremot, vi har möjlighet att vara med och spendera våra pengar på allt och ingenting. Ibland skäms jag lite för att jag kan lägga mina pengar på att spela UFO Catchers i en arkadhall, medan andra studenter i min klass inte kan följa med och äta glass för att det är för dyrt.

En vanlig fråga är hur jag finansierat mina studier, och då försöker jag förklara att jag får pengar från min regering för att studera här. De brukar bara höra den delen, för sedan försöker jag förklara att jag måste betala tillbaka pengarna också, men ja… det är som det är.

Jag har faktiskt jobbat för att kunna spendera lite mer pengar än andra. Jag har jobbat som lärarvikarie i 10 månader och tagit hand om funktionshandikappade personer. Så det är inte så att jag inte har jobbat för att få komma hit.

När det är jobbigt i skolan och jag inte förstår någonting alls och allt är skit, försöker jag tänka på alla de personer som kanske vill komma hit ännu mer än jag, så att jag kommer ihåg att uppskatta de saker och personer jag får träffa. Jag är oerhört tacksam för de pengar jag får i bidrag och de jag får låna, för de gör så att jag kan få ut det mesta av min tid här!

One Comment leave one →
  1. Anna-Lena Klein permalink
    2012/11/22 22:59

    du är så klok :)

Kommentera

