Skip to content

Aktivitetsdag & turistande i kejsarpalatset

2012/11/04

Igår var det lördag och då var det dags för en aktivitetsdag i skolan. Först hade jag inte tänkt att gå, men så kände jag att det värsta som kunde hända var att det blev skittråkigt. Men det blev det inte. Det var faktiskt riktigt roligt.

Vi åkte ut till en park, som jag inte kommer ihåg namnet på (måste ta reda på det). Den låg en liten bit utanför Kyoto, om jag förstod saken rätt. Det var jättefint, tydligen fanns det giftiga spindlar där, som såg ut lite som svarta änkan (vi såg inga dock, men kunde inte låta bli att tänka tanken att jag kanske lyckats få med några hem… :S) och GIGANTISKA fiskar! Jag har aldrig sett så stora fiskar i en sjö. Och så flög det omkring örnar. Helt otroligt.

Först var det maraton, klasserna mot varandra och ett lärarlag. Sedan gick vi vidare till en större plan och där var det fotboll, softball, spökboll och hopprep. Givetvis hamnade jag på fotbollsplanen. Och ja, jag gjorde väl inte så stor nytta, sprang mest omkring och lät, men vi vann ändå matchen, haha. Och sen softball. Det var första gången jag spelat något som liknade baseball. (och trots namnet softboll var bollen INTE mjuk. Stenhård ju. Borde heta stoneball.) Det var roligt.

Efter ett tag kom en man från något ward office och sa att vi inte fick spela längre, för vi kunde skada ett barn, så det var bara att plocka ihop alltihop och åka hem.

När vi kom tillbaka till Kyoto gick jag, Ida och Sophie till en sushirestaurang och åt lite rullbandssushi. Det är så gott! Jag måste spara pengar så jag kan äta där oftare. :3

Idag är det söndag och sista dagen som Kyotos kejsarpalats hade öppet för allmänheten, så vi skrapade ihop ett gäng klasskamrater och gick dit! Jag trodde aldrig jag skulle få se insidan av palatset när jag var här, så jag var jätteglad och försökte verkligen insupa alltihopa.

Det var verkligen jättefint och jag älskade trädgården. Och jag kanske inte behöver säga att det var knökafullt? :) Men det var inget knuffande och alla fick ta sina kort. Och japaner verkar ha en förkärlek för rutter, för det är alltid så välorganiserat och man ska följa pilar och vägbeskrivningar. Hade det varit i Sverige hade det varit var man för sig själv.

Väldigt trevligt iallafall. Jag lyckades slarva bort mina kamrater någonstans i mitten, men jag var inte den enda, jag såg flera sökande ansikten utanför palatset.

Nu kan jag stryka en sak i min att-göra-i-Japan-lista!

No comments yet

Kommentera

