Skip to content

Gaijin ! Okonomiyaki ! Eldfestival !

2012/10/23

I söndags hade jag bestämt träff med Wakana, en japansk tjej som bott i Sverige under ett år och som min syster har varit fadder för. Det är så skönt att känna någon som faktiskt vet vad man ska göra och hur man ska göra saker och ting i det här fantastiska landet.
Jag skulle ta tåget till henne, och var lite nervös, men det gick relativt bra. På det första tåget jag skulle ta fick jag hjälp av en japansk tjej (alla är så hjälpsamma här!) och vi hade ett jättetrevligt samtal på tåget. Sedan råkade jag ta fel tåg som inte stannade på den stationen jag skulle av på (de har express, limited express och local tåg som då stannar på en del stationer eller alla), så jag fick hoppa av och be några kinesiska tjejer om hjälp. De skulle åka och handla och när de hjälpte mig stod deras vänner på andra sidan och ropade på dem, och så kom det sig att det var första gången jag blev kallad för gaijin, utlänning, i princip. Haha! Lite komiskt.
I vilket fall, jag lyckades ta mig till Wakana och det var så mysigt! Och sjukt varmt den dagen! Vi gick och åt okonomiyaki, som är som en slags omelett (brukar kallas för japansk pizza) och det var så GOTT! Sallad, kött och ägg. Jag var mätt hela dagen på det.
Sedan tog hon med mig till Ebessantemplet och innan man gick in på den heliga marken skulle man tvätt händer och mun. Jag visste att det var en bra idé att vänta med att gå till ett tempel, tills jag hade med mig någon som visste hur man skulle bete sig. Vi kastade i en slant i en kista och önskade oss något (jag med mina ögon öppna… duh.) och sedan skulle man klappa händerna två gånger.
I den lilla bäcken som flöt genom templet fanns det koifiskar och sköldpaddor. Sedan gick vi för att få varsin spådom. Wakana fick den bästa och jag den sämsta, så jag fick knyta fast min spådom vid ett rep för att den inte skulle följa med mig hem.
Vi gick en runda på stan och hon bjöd mig på en japansk efterrätt/sötsak med ankopasta, som är mosade röda bönor. Gott!
Och jag fick se ett riktigt japanskt hem och det var så mysigt hemma hos Wakana. Hon försökte lära mig hur tvättmaskinen fungerar och jag tror att jag börjar lista ut det nu… Och så bjöd hon på sake, och jag tror det var första gången jag smakat det. Och det var också såååå gott!
Jag hoppas det blir fler sådana här dagar.

Igår (måndag) var det dags för skola igen. Det börjar bli förvirrat nu, så många partiklar att hålla koll på. Jag måste öva på mina glosor, men det blir inte så…
I vilket fall, igår följde jag med några klasskamrater till en lokal eldfestival någonstans utanför Kyoto i en liten stad/by som heter Kurama. Det var knökafullt! Och vi fick köa överallt. Till tåget var det kö, från tåget var det kö, till festivalen var det kö, det var kö till kön. Men det var mysigt! Vi stannade inte så länge dock, utan bara till tio, för sedan kände vi allihop att det var dags att åka hem. Nämnde jag att tåget var KNÖKAFULLT?

Idag har det varit relativt händelselöst. Jag tvättade igen. Och min maskin fyllde på, trots att jag ville att den skulle tömma. Men det gick bra. Enda problemet var regnet, så jag har nu tvätt hängandes över diskhon och på sängstommen. Men det är ju rent, i alla fall. ^^
Nu ska jag försöka göra min läxa, så jag kan sova lite längre imorgon…

No comments yet

Kommentera

