Skip to content

Förkylning, tvättmaskinsuppror och första skoldagen!

2012/10/15

Jag drabbades på lördagen av världens förkylning och orkade knappt göra någonting. Söndagen blev mycket värre, och som grädden på moset har min nya dator bestämt sig för att jag inte ska kunna spela The Sims samtidigt som jag lyssnar på radio genom datorn. Tack för det, ASUS! Jag försökte tvätta, och det gick bra, tills jag öppnade tvättmaskinen och såg att den var full av vatten. Så ska det ju inte vara, tänkte jag, och försökte tömma den. I vanliga fall är det relativt enkelt, men nu råkar det ju vara så att alla knappar är skrivna på japanska, med andra ord lite hiragana där, lite katakana här och så en klick kanji mitt i alltihop. Och kanji kan jag inte än. Så det kom några svordomar och en internetsökning på översättning av japanska tvättmaskiner, och löste det sig till slut. :)
Jag bestämde mig ändå för att ta en promenad, trots min sjukdom, på eftermiddagen, bara för att få komma ut och röra på mig (min lägenhet är vääääldigt liten) och hittade en 100 yen shop där jag köpte både det ena och det andra. Jag har inte hittat några soppåsar ännu (man ska tydligen ha speciella soppåsar, annars plockas inte skräpet upp) och har kanske listat ut vart upphätmingsplatsen är. På stället jag hyr av sa de att det fanns en liten notis om det på den gemensamma anslagstavlan, men de glömde att säga att det stod på kanji (eller så har jag tittat på helt fel tavla…). Men det löser sig, så småningom.

Idag var det första dagen i skolan. Det var intensivt, inte svårt egentligen, bara det att alla någon gång fick ett hjärnsläpp. Alla i klassen har fått tummen upp, de verkar vettiga. ;) Och lärarna är väldigt trevliga. Jag får väl hoppas att det här håller i sig. Vi fick en läxa också, och jag ska försöka att mata in fraserna vi fick lära oss idag.

No comments yet

Kommentera

