Skip to content

Framme

2012/10/11

Här sitter jag på andra sidan jorden, utan kastruller och tallrikar, men en sked, det har jag!

Igår kom jag fram till Japan, landade väl runt halv nio och var ganska mycket nervös över hur det skulle gå med passkontroll och liknande. Jag har väl blivit lite bortskämd med att kunna resa omkring i Europa utan att behöva visa något pass. Det var en lång väntan i Peking, fanns inte så mycket att göra, mest saker att köpa. Det slutade med att jag satt och nickade till hela tiden, folk tittade lite konstigt på mig, men jag kände att jag inte kunde somna på riktigt, så det fick bli någon slags ”supervila”.

Väl på flyget blev det att fylla i tullpapper och en massa annat, fick sedan hjälp av en gammal tant på flygplatsen som skjutsade fram mig till passkontrollen.

Transfern tog lååååååång tid, höll på att somna flera gånger, och hamnade sedan på ett hostel. Helt okej, hittade dock lite hår som inte var mitt, och personalen var väldigt trevlig och hjälpsam. Och mina rumskamrater också.

I vilket fall, på morgonen skulle jag till företaget som jag hyr av, och kom iväg lite sent, samt hittade inte vägen, så fick gå tillbaka till hostlet och be om vägbeskrivning, igen. Så jag missade orienteringen, men jag kände att jag inte orkar åka tillbaka till skolan efter att ha fått min lägenhet. Som jag för övrigt skulle betala kontant. Men det gjorde jag inte, med tanke på att jag hade 50 kg packning och väskan tappat ett hjul, jag var ju tvungen att hitta en bank också. Så jag ska tillbaka dit på måndag och ge dem den sista betalningen.

Eftersom att jag var både törstig och hungrig gav jag mig ut så fort jag kunde för att försöka hitta en affär där de sålde mat. Jag hittade en FamilyMart, typ Statoil eller något. Efter några timmars vila bestämde jag mig för att ge mig ut igen, behövde toapapper, klädhängare, tvättmedel osv. Och en handduk. Men det hittade jag ingen. Jag måste hitta kastruller och sånt också. Och ljus. I vilket fall, jag har inte gått vilse en enda gång, än så länge. Och det gör mig stolt.

One Comment leave one →
  1. 2012/10/11 13:03

    Ganbatte!
    Låter som vilken utbytesstudents upplevelser som hellst! Alla är hungriga och ingen har tänkt på ordna mat! :)

Kommentera

