Skip to content

Ambassadbesök

2012/10/04

Förra veckan åkte jag upp till Stockholm en sväng för att hämta ut mitt visum, men det gick sig inte! Jag fick istället tillbringa min tid med en kär gammal vän som jag inte träffat på evigheter, och det var mysigt!
Igår ringde jag till ambassaden och frågade om hur det gick med visumet, och de sa att allt var klappat och klart. (Jag tycker, som tidigare nämnt, det är väldigt stressigt att ringa och är därför väldigt mallig över att jag faktiskt ringde!) Så det var bara att beställa biljetter och åka upp igen.
Sagt och gjort, jag åkte upp, satt på tåget och lyssnade på Morgonpasset i P3, oroade mig lite över hur det skulle gå med ambassadbesöket och hade en vägbeskrivning i fickan, som fungerade alldeles utmärkt fram tills dess att jag faktiskt skulle gå till ambassaden!
Jag hoppade av på rätt hållplats och allt, som en riktig stockholmare, men sen var det kört. Jag gick åt ett håll som jag tyckte ambassaden borde ligga åt och hittade alla andra länders ambassader, förutom Japans. Så jag irrade omkring i ungefär en timme (här har vi en som till och med kör vilse med GPS) och fick till slut ringa min syster för att be om en vägbeskrivning från SVT-huset. Jag hade tydligen tänkt att jag skulle komma ihåg vägbeskrivningen i huvudet, alternativt att jag skulle hitta till ambassaden, ”för så svårt kan det väl inte vara?”.
I varje fall hittade jag till slut till Japans amabassad och upptäckte till mitt stora förtret att den låg där jag sprungit förbi cirka en halvtimme tidigare. Jag kanske borde komma ihåg att titta upp lite ibland också.
Väl inne, var det ”security check” och sedan fick jag tag i mitt visum och en uppmaning att anmäla mig till Svenska Ambassaden i Tokyo när jag väl var på plats. Nu börjar saker verkligen hända!

No comments yet

Kommentera

