Skip to content

De vet ju inte bättre …

2012/10/02

Det uppdagades för några dagar sedan att IKEA har retuscherat bort kvinnor i sin katalog i Saudiarabien.
Intressant, det där. Ännu mer intressant är debatten på hemmaplan. En del verkar tycka att det är okej, för det är ju så kulturen är där. Och då är det ju okej. För de vet inte bättre. Dessutom är det ju faktiskt männen som har pengarna, så det är ju inte så konstigt att man riktar sig mot män i sin katalog då. Och även om ingen vågar säga det, så är det religionens fel ju, islam, ni vet. Faktiskt.

Argumenten är alltså att det är okej, för de vet inte bättre. Det betyder också att apartheid var okej, för det var ju så kulturen var i Sydafrika. Diskrimineringen av svarta i USA var egentligen okej, för det var ju så de såg på världen.
Situationen i Kina är okej, där man fängslar och torterar regimkritiker, för det är ju så de har det där borta. Och Nordkorea är väl ingen diktatur med kärnvapen, för det är ju så de ALLTID har haft det, och då är det ju okej. Dessutom kallar de ju sig själva för Demokratiska Folkrepubliken Korea, så de har det nog ganska bra där. Om inte annat så vet de ju inte bättre, så illa kan det ju inte vara med andra ord.

Det är männen som jobbar i Saudiarabien, och det innebär alltså att man riktar sina kataloger mot dem, eftersom att de har pengarna. Vilket alltså innebär att alla personer som råkar vara kvinnor tas bort. För så ser det ju alltid ut i reklam som riktar sig mot ett särskilt kön, eller hur? Jag menar, tänk bara på Coca Cola Zero-reklamen. Inga kvinnor, där. Eller jo. Det var det visst. Ölreklam, då? Hoppsan, där fanns det visst också kvinnor.
Men ja, ni har rätt, en möbelkatalog riktar sig ju bara mot män, för det är ju de som brukar handla möbler. Och då behövs ju inga kvinnor.

Och sedan så vet ju ALLA att det egentligen är islams fel, eller hur? För alla muslimer är ju kvinnoförtryckare och terrorister. Och de har kontroll över IKEA. Buuh.

Trots att IKEA är ett vinstdrivande företag, måste det ändå ta ansvar. Vare sig man vill det eller inte, representerar IKEA till viss del även Sverige och dess ideal. Vilket innebär att jag antagligen måste svara på frågor varför det svenska företaget retuscherar bort halva befolkningen i en möbelkatalog.
Tack så mycket för det.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: