Skip to content

Världen är så stor, så stor – eller?

2012/08/27

Historialektionerna som jag har haft under min skoltid har inte varit särskilt givande. Jag har lärt mig mycket om första och andra världskriget, revolutionerna och industrialiseringen. Det är det jag kan, som jag inte läst till mig själv. Ja, just det, koloniseringen av Afrika också såklart, och när Columbus ”hittade” Amerika.
Alla de här historiska händelserna som jag har läst om har en gemensam nämnare: européer. Jag har aldrig fått läsa om något i historian som inte har innehållit en europé. Hur det var i Afrika innan britter, holländare och övriga européer kom nämns det inget om, i alla fall inte där jag kommer ifrån. Inte heller nämns apartheid eller folkmordet i Rwanda. Det har säkerligen hänt en hel del spännande saker i världen, men utan européer är det antagligen inte intressant.
Om vad som hänt i Burma eller hur Syd- och Nordkorea kom att splittras pratade vi inget om. Eller Pinochet och vad han gjorde i Chile.
Jag känner mig nästan lurad på 12 år med x antal historielektioner. Varför fick jag inte lära mig något om Falklandskriget? Det måste ju ha hänt en herrans massa i Asien. Asien är gigantiskt. Eller tiden kanske har stått still där under tiden som européerna har varit och härjat i andra världsdelar?
Världen är inte längre så liten, att inte veta något om andra länders historia känns lite väl gammalmodigt och arrogant, men det kanske bara är jag som tycker att det kan vara viktigt att veta lite om hur Kina blev kommunistiskt (spenderade ungefär tre lektioner på detta i gymnasiet) och inte bara kunna alla Sveriges kungar…

No comments yet

Kommentera

