Skip to content

Fågeln som vrider upp världen

2012/05/30

Haruki Murakami är en relativt känd japansk (här tänkte jag av någon anledning skriva japanesisk…) författare i västvärlden. Han skriver ganska surrealistiska böcker där människor reser mellan världar och förlorar delar av sig själva eller hittar dem igen.

Första boken jag läste av honom var Sputnikälskling och jag tyckte om den, även om jag kände att det var något viktigt som jag missade. Men jag hade bestämt mig för att inte ge upp, utan läsa åtminstone en bok till, och då blev det Fågeln som vrider upp världen.

Fågeln som vrider upp världen handlar om Toru Okada vars katt och fru försvinner. Han måste hitta dem igen och får hjälp av ett syskonpar. Ju längre tiden går, desto märkligare blir hans verklighet.

Boken är lång, men bra. Och spännande. Jag tror att jag uppskattade den här boken mer för att jag visste vad som väntade (surrealism). Murakami kan vara ganska långsam i vändningarna ibland, han är väldigt beskrivande. ”Nu gör han detta, och sen detta och sen detta.” Vad jag tycker om med denna boken är att Toru är en vanlig person, som helt plötsligt blir indragen i något som han inte förstår.

Jag måste ändå säga att det är en av de bättre böcker jag läst, och jag skulle rekommendera den. :)

No comments yet

Kommentera

