Skip to content

Marsvinssläpp!

2012/05/20

Idag är vädret helt underbart, skriver jag och sitter inomhus. Men dörren är öppen i varje fall. ;)
När jag gick upp i morse fick jag flera tråkiga överraskningar: hunden hade lämnat en present till mig på golvet och katten hade vält ner blommorna i vardagsrummet igen. Förmodligen var det bestraffningen för att jag gick upp alldeles för sent, enligt dem. Halv tio är väl inte så jättesent? Efter att ha städat upp efter odjuren, slängde jag ett öga på termometern och bestämde mig för att om det blev över 20 grader idag ska jag släppa ut marsvinen för första gången i år! Och det blev det! (Nåja, 19,8 grader kan väl godkännas?) Nu struttar de runt ute i buren och njuter av solen.

Och för att jag känner för det: ytterligare en helt fantastisk och otrolig filmrecension!

Thor

Titel: Thor
Kategori: Action, äventyr, fantasy
Regi: Kenneth Branagh
Medverkande: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Anthony Hopkins, Stellan Skarsgård m.fl.
Längd: 114
Land: USA

Igår var mina föräldrar bortresta, så passade jag på att se lite filmer som jag inte hunnit se, och favoriten var helt klart Thor! Förstår inte hur jag kunde missa den. Stellan Skarsgård, en vältränad barbröstad Chris Hemsworth och Natalie Portmans sidekick ”Darcy”.
Thor handlar om asaguden Tor, som av lite olika anledningar hamnar på jorden. Jane (Portman) kör på honom ute i öknen tillsammans med sidekicken Darcy och professor Selvig. Efter att ha tillfrisknat springer Tor omkring och beter sig som om han fortfarande vore en gud, pratar lite märkligt och ingen tror på honom när han säger att han är Odens son. Dessutom måste han ta tillbaka Mjölner (mjomjo, som amerikanarna säger) från SHIELD och besegra sin onda bror Loke för att rädda Asgård från undergång.

Trots att jag tyckte om filmen, kunde jag önska att Tors vänner fått ännu mer plats (de var ju störtcoola) och att Darcy fått lite mer tid (Natalie Portmans karaktär är tråkig och grå). Det kändes som att filmen var en slags lång prolog till The Avengers-filmen som kommit ut nu. Därför blev jag lite glad när jag läste att det ska komma en andra film om Tor, då man förhoppningsvis får lite mer känslor för karaktärerna.
Vill man ha en actionspäckad film med åtminstone en barbröstad, vältränad man (<-kan inte nämnas för många gånger!), se på THOR! :D

No comments yet

Kommentera

