Skip to content

Tips från coachen: Au pair

2012/05/05

För några månader sedan testade jag på det där med att vara au pair. Det var inte alls något för mig, mest för att jag har väldigt svårt för att städa upp efter andra. Så jag åkte hem istället. Helt klart rätt beslut känner jag såhär i efterhand.
Jag har träffat ganska många på sistone som vill åka och jobba som au pair, vilket jag kan förstå, för det är ett bra sätt att komma i kontakt med en ny kultur och ett nytt språk.
Jag tänkte iallafall skriva lite som jag tycker att man ska tänka på innan man åker.

Tips från coachen

Innan du åker:
– prata med familjen över telefon eller skype, känns det inte bra, så blir det antagligen inte bra heller
– fråga exakt vad det är du förväntas göra
– ta reda på om du får extra betalt för att t.ex. sitta barnvakt och hur ofta de har tänkt sig att du ska göra det
– se till att du har ett kontrakt med uppsägningstid!
– se till att du har tillräckligt mycket med pengar för en biljett hem, om det skulle behövas
– be om att få kontaktuppgifter till den nuvarande eller tidigare au pairen och prata med henne/honom om familjen, arbetstider, lön och lov o.s.v.
– om det är viktigt att du bor nära stan, se till att det verkligen är nära stan
– kolla upp om det finns au pair-föreningar eller liknande. Facebook är ganska bra för att hitta au pairer i samma stad, Google kan man också använda. 

Hos famijen:
– se till att du får ett schema med exakt antal timmar du ska jobba varje vecka 
– kolla med familjen om hur de brukar göra på helger: äter de tillsammans och måste du vara med? hur länge är det okej att du sover? o.s.v.
– det är inte okej att familjen bestämmer exakt hur du ser ut och vad du har på dig, men lite anpassning skadar inte.

 

Att vara au pair är ingen dans på rosor, men det kan ju faktiskt bli annorlunda än hur det gick för mig och bli riktigt bra. Om man vill så tycker jag definitivt att man ska testa, om inte annat kan man ju alltid åka hem igen. :)

No comments yet

Kommentera

