Skip to content

Sjuksköterskan och läkaren

2012/04/24

Det var en kvinna som var ute och gick med sin dotter. Plötsligt, från ingenstans, kommer en bil och kör på mor och dotter. Modern dör direkt, och dottern transporteras med ambulans till sjukhus. Vid åsynen av flickan utbrister plötsligt en sjuksköterska:
”Det är ju min dotter!”
Kan ni lösa gåtan?

En vän till mig på Facebook lade upp den på sin logg. Några kunde lista ut den, andra inte. Det gör mig lite förundrad.
Jag kommer själv ihåg när jag hörde den gåtan för första gången i sjuan, men då var det istället pappa för mamma och läkare istället för sjuksköterska. Jag vet inte varför, men jag kunde verkligen inte lista ut svaret när jag var 13 år. Det visar på hur fast man är i sitt tänkesätt, på något vis och att det är svårt att tänka utanför lådan. Att det är underförstått att en läkare alltid är en man, om man inte sätter kvinnlig framför, eller att en sjuksköterska alltid är en kvinna, annars ska det ju stå manlig framför.
Tråkigt och spännande på samma gång. Jag kan inte låta bli att undra varför.

Så. Har du listat ut svaret ännu?

No comments yet

Kommentera

