Skip to content

Toaletter, bröd och solhattar

2011/09/04

Det här med toalettlock. För mig är det självklart att man fäller ner det efter att man är klar, mest för att det är trevligare att gå in i badrummet med ett stängt toalock. Men icke! Här låter man det vara uppfällt, man som kvinna, vuxen som barn! Vilket i och för sig inte stör mig, men det är jobbigt att anpassa sig (when in Rome, do as the Romans do), men jag kämpar på väl. Tur att jag har en alldeles egen toalett där locket alltid är nerfällt.
En annan sak jag har tänkt på är hur man delar bröd. Jag vet inte hur man gör i andra familjer, men i min familj har man alltid delat på brödet som vanligt, och sedan har någon fått välja toppen eller botten. Inte här! Här delar man bördet mitt itu, och sen får var och en dela sitt egna bröd ”som vanligt”. Lite bättre egentligen.
För det tredje använder man hellre solhattar här, än solglasögon. Ganska coolt, för hattar tycker jag om, men lite komiskt, på ett mysigt sätt. Påminner mig om sextiotalet. Inte för att jag levde då, men i vilket fall.

Jag spenderade helgen vid den österrikiska sjön Attersee där familjen hade en enkel våning tillsammans med den övriga släkten. Det var ungefär 30 grader varmt hela tiden och sjön var blå. Där blev jag för första gången niad. Det var helt fantastiskt. Men jag själv lyckades undvika att ställa frågor på så sätt att jag var tvungen att nia, hehe. Det är de helt besatta av i det här landet.
Till imorgon måste jag ha kommit på en massa maträtter som jag tycker om att äta och laga. Jag har kommit på tre än så länge. Darn it. Och för övrigt får jag även reda på mitt schema imorgon. Äntligen! Jag vill se hur mycket jag ska jobba och framförallt när.

Ciao!

Kommentera

