Skip to content

Kiyomizu-dera

2012/12/04

I fredags pluggade jag med några klasskamrater på ett fik i stan vid floden, och helt plötsligt dyker det upp 10 örnar (som tydligen inte var örnar, utan något liknande) och jag tycker det är helt fantastiskt. Jag har, om jag har haft tur, sett en örn, eller falk, eller hök om året när jag var hemma i Sverige. Det är helt sanslöst, och folk rycker på axlarna åt det. Samma sak med fiskarna i floden. De är GIGANTISKA! Jag skulle kunna stå där i flera timmar och titta på fiskarna, eller fåglarna som finns längs floden.

Landskapet här i Japan är otroligt, när man väl kommer ut och får se det. Jag ser bergen från min balkong, och det är en helt fantastisk utsikt. Om jag har tur (eller om jag tar mig i kragen) så får jag förhoppningsvis vandra i bergen runt Kyoto någon gång.

I fredags var vi också och tittade på Kiyomzu-dera, ett tempel i Gion-området. De lyser upp löven, som är knallröda, på kvällarna och mycket folk går dit för att se det. Det var jättevackert och tydligen ska det finnas ett kärlekstempel där också, men vi hittade det inte, så vi måste tillbaka för att önska oss något! ;)

I söndags blev jag hembjuden till en klasskamrat som hade köpt glögg, pepparkakor och lussekatter på IKEA. Vi såg på julkalendern och det var mysigt. Det kändes skumt att gå ut i Japan igen, efter att ha varit hemma i Sverige några timmar.

No comments yet

Kommentera

